Prvaki platišča nabavljajo pri podjetju OZ

V majhnem kraju San Martino di Lupari v severni Italiji, dobri dve uri stran od slovenske meje, izdelujejo platišča za svetovne prvake. Izdelane so na poseben način in z njimi vsak avtomobil postane nekaj posebnega. Ime tovarne je OZ.

Zgodovina danes elitnega proizvajalca lahkih platišč sega v leto 1971, ko je Silvano Oselladore vložil denar v idejo Pietra Zena. Iz začetnic njunih priimkov je nastalo podjetje OZ. Sprva je izdelovalo tudi klasična jeklena platišča, ki so v tistih letih prevladovala, a jih je OZ vizionarsko zelo zgodaj opustil in se specializiral le še za izdelavo alu-platišč. Od samega začetka so v podjetju izjemno pozornost namenjali dvema stebroma – kakovosti in dizajnu. Ni težko izdelati platišča majhne mase, izredno težko pa je doseči, da bo takšno platišče v zaostrenih razmerah in ob udarcih z luknjami in robniki ohranilo 100-odstotno trdnost in obliko, pravijo.

Leta 1984 so s platišči prvič opremili moštvo F1, v kasnejših letih pa vstopili še v reli prvenstvo WRC, v serijo Le Mans, MotoGP, Indy … Znotraj podjetja so ustanovili lasten dirkaški oddelek, ki se je posvetil razvoju platišč za motošporte, saj so vedno želeli tekmovalcem ponuditi najbolj zmogljivo in hkrati najlažje platišče za njihov dirkalnik. Danes praktično ni več pomembnejšega motošporta, kjer ne bi kraljevali, saj so vknjižili že več kot 150 naslovov svetovnih prvakov. In kdo ne pozna znamenitih belih platišč »rally racing«?

Znanje in izkušnje iz tekmovanj so vedno prenašali v izdelke za kupce. V letih razvoja so razvili in patentirali številne nove postopke izdelave platišč, ki so po kakovosti korak ali dva pred veliko večino ostalih proizvajalcev. Hkrati so se povezali z najbolj prominentnimi oblikovalskimi imeni v Italiji, kot so Giugiaro, Sbaro ali Spada, zato so platišča OZ vedno slovela tudi po zelo lepih dizajnih, pri katerih je v ospredju čistost. Dolgo so sodili med dobavitelje platišča za prvo vgradnjo (spomnite se modelov lamborghini diablo, ferrari F40 …), a so se v zadnjih letih posvetili skoraj izključno poprodajnemu trgu.

Postopek izdelave platišča

Posebnost znamke OZ je, da glede osnovnega načina izdelave loči dva tipa platišč. Klasičen postopek je ulivanje staljene zmesi aluminija in dodatkov v kalupe po posebnem patentiranem postopku. Ulitke nato ustrezno obdelajo ob pomoči strojev, a tudi človeški dotik ima še vedno zelo pomembno vlogo. Med za OZ značilne tehnologije sodi kratica HLT, ki pomeni raztezanje vročega ulitka na posebni centrifugi, s čimer ob isti nizki masi dosegajo večje dimenzije in še izboljšano trdoto.

Drugi postopek izdelave platišč je z rezkanjem, ki je značilno za izdelavo najbolj zmogljivih in najlažjih platišč. Iz blokov aluminija posebne stružnice dobesedno izdolbejo platišče. Njihova prednost pred ulitki je, da ob še večji trdnosti omogočajo zmanjšanje mase do minimuma, ob tem pa dosežejo posebne tipe dizajnov (under-cut, deep-concave …). Hkrati z izdelavo teče zelo natančen proces testiranja kakovosti. Med drugim iskanje optimalnih razmerij iščejo s posebnim 2,5 milijona evrov vrednim strojem, edinim v Evropi, ki simulira 35 tisoč kilometrov divje vožnje platišč po dirkališču.

Čisto na vrhu ponudbe njihovih platišč je serija Atelier, pri kateri gre za dvo- ali trimodularne modele, ki jih ročno po posebnem postopku sestavlja en sam mojster. Po njih posegajo lastniki najdražjih avtomobilov.

Pri OZ v zadnjih letih velik poudarek namenjajo svojima podznamkama MSW in Sparco, ki sta cenovno dostopnejši. Zasnova je OZ-ova, izdelava pa poteka pod skrbnim nadzorom Italijanov pri partnerskih tovarnah v Turčiji in Maleziji.

Zgodba o znamki OZ ni vsakdanja. Je zgodba o strasti, predanosti in povezanosti nekaj manj kot 200-glave ekipe, ki jo vsak ponedeljek zjutraj pri vratarju čakajo poročila o uspehih, ki so jih ob pomoči njihovih izdelkov med vikendom dosegli dirkači po svetu. Je povest o tem, kako je treba biti vedno nekaj korakov pred konkurenco, je dokaz, da so na koncu največji ambasadorji zadovoljne stranke.

Ste vedeli:

– Prvo alu-platišče je OZ izdelal leta 1971 za model mini. Pred leti so ga odkupili nazaj, po njem se zgleduje tudi eden od modernih dizajnov.

– Skupaj z vsemi velikostmi, barvnimi kombinacijami in oblikami pri podjetju OZ lahko izdelajo 300 tisoč različnih platišč.

– Model ultraleggero je najbolj kopirano platišče na svetu.

– Blok aluminija, iz katerega s postopkom raztegovanja in rezkanja nastane platišče za formulo 1, na začetku tehta 28 kilogramov. Končno platišče pa le še 2,8 kilograma! Pri osebnih avtih najlažja tehtajo približno šest kilogramov.

– Vsaka ekipa v F1 ima specifične zahteve pri izdelavi in obliki platišč. Ekipa Ferrarija, denimo, želi takšna, ki so brez dodane barve, saj ta pomeni približno 60 gramov dodatne mase.

Avtor: Andrej Leban

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja